Slutten på tredjeparts informasjonskapsler, hva nå?

Google har kunngjort at de vil stoppe bruken av tredjeparts informasjonskapsler (third-party cookies) før 2022 og følger i rekken av flere nettlesere som har droppet denne type sporing. Betyr dette slutten på all sporing og at «teppet» blir dratt vekk under markedsføringsbena våre? Hvor går veien videre herfra?

Slutten på tredjeparts sporing i Chrome er IKKE slutten på all sporing og Google er heller ikke de første som faser ut dette. De følger i sporene til Safari, Firefox og nå også den siste Apple iOS14 oppdateringen. Førsteparts informasjonskapsler, som sporer grunnleggende data om besøkende på din nettside forsvinner ikke. Tvert imot. I følge Google blir dette vital data i fremtiden. Fjerning av tredjeparts informasjonskapsler er kort sakt en følge av strengere personvernlovgivning i og utenfor EU. La oss ta en rask oppsummering på hva de ulike informasjonskapslene er.

Les også om markedsføring av næringsbygg!

Førsteparts informasjonskapsel (First-party cookie):

Er opprettet og lagret direkte på den nettsiden du besøker. Den lar sideeier samle inn forbrukeranalyse data og husker ting som språk og innstillinger. Det vil si funksjoner som gir en god brukeropplevelse. Den gir innsikt om hva en besøkende gjorde på din nettside, hvor ofte de besøkte den osv. Når du logger inn på en nettside du har vært på tidligere og den husker passord og hva du har i handlekurven – dette er førsteparts informasjonskapsler.

Hovedforskjellen på første, – og tredjeparts informasjonskapsler er at førsteparts ikke gir noen informasjon om hva besøkende gjør andre steder på nettet.  Det er her tredjeparts informasjonskapsler kommer inn.

Tredjeparts informasjonskapsel (Third-party cookies)

Er laget og plassert av andre domener enn selve nettsiden du besøker. Det vil si at den er tilgjengelig på enhver nettside som kan laste inn tredjeparts koden. Derfor brukes den vanligvis til for eksempel:

Sporing på tvers av nettsider: samle inn nettleser data fra flere kilder (nettsider) som sporer din aktivitet på disse.

Retargeting: annonseringsmetode for å nå personer som allerede har besøkt nettsiden din eller vist interesse for produkter.

Annonsevisning: tar avgjørelser om hva slags annonser som vises på en nettside, når de vises og samle inn data som klikk/visninger. Dette gir verdifull innsikt til annonsører, forbrukerinnsikt og informasjon om annonselevering.

 

Tredjeparts informasjonskapsler har ikke en veldig stor innvirkning på siden. De er ikke farlige på en måte slik at de kan gi deg virus eller «malware». Men de kan bli sett på som en invasjon av privatlivet og ikke i tråd med GDPR, Privacy Shield og lignende personvernlovgivning.

Hva betyr dette for deg som markedsfører?

Dersom målet ditt er å spore hvordan dine besøkende oppfører seg på nettsiden din, hvilket innhold de ser på og enkle demografiske variabler, vil ikke denne endringen ha veldig stor betydning for deg. Men dersom du er avhengig av robust data, retargeting og skreddersydde målgrupper basert på sporing på tvers av nettsider, må du vurdere andre alternativer og se mer på førsteparts informasjonskapsler.

 

Allerede i august 2019 publiserte Google denne blogg posten som annonserte at de nå ville ta grep ved å bygge en «Privacy Sandbox». Denne skulle ta mål på å flytte brukerdata til Chrome nettleseren i seg selv, der den vil bli lagret og prosessert. Dette betyr at all data blir på brukerens egen enhet og dermed er kompatibel med personvernlovgivningen. Dette førte til at flere databehandlere begynte å se på alternative verktøy for markedsførere som avhenger av førsteparts informasjonskapsler i større grad. Vi ser også at Google har begynt å teste ut alternativ teknologi som sporer grupper av forbrukere istedenfor enkeltindivider.

Les også om markedsføring av nybyggprosjekter!

Tvinger frem innovasjon

Så selv om ting ser mørkt ut for én type informasjonskapsler ser vi også at dette åpner døren for innovasjon i markedsføring. Det tvinger oss markedsførere til å stille spørsmålet «Er vi for avhengige av visse typer teknologi?» og «Hva skjer om denne forsvinner i morgen?» Vi må se på mulighetene for å identifisere massene i motsetning til hyper-segmentert innhold og pop ups.

 

Som markedsførere står alle likt akkurat nå og ser etter nye muligheter som vil avgjøre hva som skjer fremover. Vi må holde oss oppdatert på utviklingen som skjer og dersom du er helt avhengig av tredjeparts informasjon må du finne alternative kilder. Ved å se på mer generelle strategier for å treffe massene må vi gjøre oss mindre sårbare for teknologiens utvikling.

Trenger du hjelp med markedsføring av alle typer boligprosjekter? Kontakt oss i dag!